Національно - патріотичне виховання
Патріотизм (грец. patris — батьківщина) — це любов до Батьківщини, відданість їй і своєму народу.
Особистісні якості та риси характеру, притаманні свідомому громадянину й патріоту
• повага до батьків, свого родоводу, традицій та історії рідного народу;
• працьовитість;
• висока художньо-естетична культура;
• патріотична самосвідомість та громадянська відповідальність, готовність працювати для розквіту Батьківщини, захищати її;
• повага до Конституції, законів Української держави;
• досконале знання державної мови.
Проблема громадянина-патріота давня, як світ. Вона постала перед людством тоді, коли виникла перша держава. Патріотичне виховання створює певні передумови громадянської поведінки. Однак це лише передумови.
Любов до Вітчизни починається з любові до своєї Малої Батьківщини – місця, де людина народилася. У цьому зв’язку величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.
Мета дошкільного виховання полягає у тому, щоб сформувати національносвідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
Завдання патріотичного виховання
• Формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, міста)
• Почуття власної гідності як представників свого народу
• Виховання любові, поваги до своїх національних особливостей
• Формування духовно-моральних взаємин
• Формування любові до культурного спадку свого народу
• Толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників,батьків, сусідів, інших людей
Зміст патріотичного виховання дошкільників:
• Залучення дітей до культурної спадщини, свят, традицій, народно-прикладного мистецтва, усної народної творчості, музичного фольклору, народних ігор.
• Знайомство з сім'єю, її історією, родичами, сімейними традиціями, складання родоводу;
• з дитячим садом, дорослими, іграми, іграшками, традиціями;
• з містом, його історією, гербом, традиціями, видатними городянами минулого і теперішнього часу, пам'ятками;
• Проведення цільових спостережень за станом об'єктів в різні сезони року, організація сезонноï праці в природі, посів квітів, овочів, посадка кущів, дерев та інше;
• Організація творчої, продуктивної, ігрової діяльності дітей, в якій дитина проявляє співчуття, турботу про людину, рослинах, тварин в різні сезони року у зв'язку з пристосуванням до нових життєвих умов і щодня, за необхідності.
Патріотичне виховання як цілісна система ґрунтується на фундаментальних принципах.
• Принцип природовідповідності виховання означає врахування багатогранної і цілісної природи людини, вікових та індивідуальних особливостей дітей, їх анатомічних, фізіологічних, психологічних, національних і регіональних особливостей.
• Принцип культуровідповідності, який передбачає виховання як культуротворчий процес, спрямований на формування базової культури особистості, базуючись на набутому морально-етичному досвіді людства.
• Принцип етнізації виховного процесу означає наповнення виховання національним змістом, спрямованим на формування самосвідомості громадянина.
• Принцип гуманізму означає сприйняття особистості вихованця як вищої соціальної цінності, визнання Його права на свободу, розвиток здібностей і виявлення індивідуальності, створення умов для формування кращих якостей та здібностей дитини, джерел її життєвих сил (в центрі уваги перебуває дитина з її потребами, запитами, можливостями і здібностями); повага до особистості дитини, розуміння її запитів, інтересів, гідності, довір'я до неї; виховання гуманної особистості, щирої, людяної, доброзичливої, милосердної.
• Принцип демократизму передбачає, що учасники виховного процесу виступають рівноправними партнерами у процесі спілкування, беруть до уваги точку зору один одного, визнають право на її відмінність від власної, узгоджують свої позиції.
• Принцип інтегративності передбачає єдність педагогічних вимог школи, сім'ї і громадськості. Організація родинного виховання та освіти як важливої ланки виховного процесу і забезпечення педагогічного всеобучення батьків. Здійснення гуманних, стійких і єдиних вимог до дітей з боку різних соціальних інститутів, посилення педагогічного впливу на них, підвищення спільними зусиллями ефективності виховного процесу.
• Принцип безперервності виховання означає забезпечення цілісності і наступності у вихованні, перетворення його у процес, що триває впродовж усього життя людини. Нероздільність навчання і виховання, що полягає в їх органічному поєднанні, підпорядкуванні змісту навчання і виховання формування цілісної та всебічно розвиненої особистості.
Основні напрями патріотичного виховання
• Формування уявлень про сім’ю, родину, рід і родовід;
• Формування знань про історію держави, державні символи;
• Краєзнавство;
• Ознайомлення з традиціями і культурою свого народу;
• Ознайомлення з явищами суспільного життя;
• Формування знань про людство.
Методи і форми роботи з патріотичного виховання
• Екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам'яток, визначних місць
• Розповіді вихователя
• Бесіди з цікавими людьми
• Екскурсії
• Спостереження
• Дидактичні, сюжетно-рольові ігри
• Заняття з циклу «Історичні цікавинки»
• Розгляд ілюстративних матеріалів
• Читання та інсценування творів художньої літератури
• Слухання народної, класичної, сучасної музики
• Розглядання творів образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва
• Розв'язування проблемних ситуацій
• Запрошення членів родин у дитячий садок
• Спільні з родинами виховні заходи
• Виставки, конкурси
• Свята, розваги
Основними завданнями педагогів у роботі з патріотичного виховання дітей дошкільного віку є:
• розширювати уявлення про місце кожної людини в соціальному середовищі, необхідність дотримання морально-етичних норм суспільства;
• формувати у дітей позитивний образ Батьківщини та рідної домівки;
• виховувати любов і повагу до членів своєї родини, бажанняпіклуватися про них;
• формувати ціннісне ставлення до культури українського на¬роду, його історичного минулого, мови, звичаїв, традицій;
• виховувати почуття власної гідності як представника укра¬їнського народу;
• навчати дотримуватися культури поведінки у щоденнійжиттєдіяльності;
• почуття власної гідності як представників свого народу;
• толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей.
Напрямки роботи з батьками з питань патріотичного виховання :
• ознайомлення батьків з роботою дошкільного навчального закладу з питань патріотичного виховання;
• залучення батьків до співпраці та стимулювання їхньої активної участі в ній;
• організація різноманітних заходів за участю батьків;
• ознайомлення батьків з результатами навчання і розвитку дітей (відкриті перегляди, тематичні тижні, інформація в куточках батьків)