Заклад дошкільної освіти №1
селища Щирець, Львівська область

Тренінг для педагогів з практичним психологом

«ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА»

Так, безперечно, для кожного з нас найважливішим у житті є здоров’я! «Здоровому все здорово» — говориться в одному народному прислів'ї. І в іншому стверджується: «Без здоров'я та сили і світ немилий».

Та ми так звикли до цього слова, що навіть не задумуємось, який то великий дар — наше здоров'я, без нього людина не може бути щасливою.

У міжнародному спілкуванні загальноприйнятим є визначення здоров‘я, що це – стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, відсутність хвороб або фізичних вад.

Отож, здоров'я – не тільки особиста, але і загальнолюдська цінність.

А поняття «психічне здоров'я» стосується шляхів гармонізації людини, її бажань, амбіцій, здібностей, ідеалів, почуттів і свідомості.

Психічне здоров'я особистості – функціонування психіки, яке забезпечує її гармонійну взаємодію з навколишнім світом.

Психічне здоров'я – це не лише відсутність вад особистісного розвитку, психічних хвороб, а й обставини, за яких особистість людини знаходиться у рівновазі, тобто здатна протидіяти стресу.

Психічне здоров'я залежить від:

  1. ставлення до себе;
  2. ставлення до інших;
  3. ставлення до потреб життя.

Основними властивостями благополучних і здорових людей є: оптимізм, емоційний спокій, вміння радіти, самодостатність, уміння адаптуватися до сприятливих і несприятливих ситуацій.

А психологічно здорова людина, це людина – творча, життєрадісна, весела, відкрита, пізнає навколишній світ і себе не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією, що приймає саму себе і визнає цінність та унікальність оточуючих її людей, що вміє брати відповідальність за своє життя, саму себе і розуміти уроки з несприятливих ситуацій, її життя наповнене сенсом (усвідомленим або неусвідомленим).

Вправа «Горщик настрою»

Мета: встановити контакт з педагогами, зняти напругу.

Матеріали: кольорові картки або круги (по кілька штук одного кольору).

Інструкція: щоб почати плідну роботу, подивимося який настрій і самопочуття у Вас переважає. Для цього вам потрібно вибрати круг того кольору, який більше подобається в цей момент.

У мене в руках малюнок горщика. Нам необхідно заповнити його Вашим настроєм. Я пропоную вибрати той колір, який відповідає Вашому самопочуттю на даний момент і прикріпити його на малюнок.

Картки «Значення кольору»

Синій колір - спокій, задоволеність, вміння співпереживати, довіру, відданість.

Фіолетовий - тривожність, страх, засмучення.

Зелений - впевненість, наполегливість, впертість, потреба в самоствердженні.

Червоний - агресивність, збудження, прагнення до успіху, бажання панувати і діяти, домагаючись успіху.

Коричневий - колір спокою і стабільності, необхідність в домашньому затишку.

Жовтий - активність, веселість, прагнення до спілкування, очікування щастя.

Сірий - тривожність і негативний стан.

Чорний - захищеність, прихованість, бажання «піти в свій внутрішній світ»

Вправа «Віяло - нісенітниця»

Кожен учасник отримує аркуш паперу і записує на ньому відповідь на запитання психолога. Після цього загинає аркуш так, щоб його відповіді не було видно, і передає сусіду, який сидить праворуч. Той письмово відповідає на наступне запитання ведучого, знову загинає аркуш і передає далі. Коли запитання закінчуються, кожен учасник розгортає аркуш, що опинився у нього в руках, і вголос, як один текст, читає записані на ньому відповіді.

Запитання :

Хто?

Де?

З ким?

Чим займалися?

Як це відбувалося?

Що запам’яталося?

І що вийшло?

VII. Вправа «Ох і Ах» 

Тривалість: 15хв.

Мета: навчити знаходити негативні думки та перетворювати їх на позитивні; планувати позитивне майбутнє.

Опис: - Погляньте на цих персонажів. Так, це Ох і Ах.

Вранці кожний з них поглянув у вікно і побачив дощову погоду. Як ви вважаєте, як відреагував кожний з них на те, що побачив за вікном. Пофантазуймо і напишімо-.

Ведучий фіксує відповіді на плакаті «Реакції персонажів»

 

Ох

Ах

Що б побачили?

 

 

Що б сказали?

 

 

Що б зробили?

 

 

- Як бачимо, ситуація одна, а думки, почуття та дії наших персонажів зовсім різні.

В одне вікно дивилось двоє:

Один побачив дощ і бруд,

А другий листячко зелене,

Весну і небо голубе...

Дивилось двоє у вікно – одне!

 Обговорення: Як ви вважаєте, від чого це залежить? Дійсно, це залежить від того, як позитивно мислить людина і чи вміє справлятися зі своїми негативними думками. Це дуже корисно керувати своїми шкідливими думками і змінювати їх на хороші. Іноді це буває досить складно, бо ми не помічаємо своїх думок, як не помічаємо свого дихання і не контролюємо його свідомо. Думки виникають самі по собі. Як і з диханням, необхідно спочатку навчитися помічати та контролювати погані думки.

 Вправа- тест «Вибір»

Ви заходите в магазин і купуєте пончик з повидлом. Але коли Ви приходите додому і надкушує його, то виявляєте, що відсутній один істотний інгредієнт - повидло всередині. Ваша реакція на цю дрібну невдачу?

1. Чи відносите бракований пончик назад в магазин і вимагаєте натомість новий.

2. Говорите собі: «Буває» - і з'їдаєте порожній пончик.

3. З'їдаєте щось інше.

4. Намазуєте маслом або варенням, щоб було смачніше.

Коментарі:

1.Якщо ви вибрали перший варіант, то ви - людина, що не піддається паніці, яка знає, що до ваших порад частіше прислухаються. Ви оцінюєте себе як розважливу, організовану особистість. Як правило, люди, які вибирають перший варіант відповіді, не рвуться в лідери, але, якщо їх вибирають на командну посаду, намагаються виправдати довіру. Іноді ви ставитеся до колег з деяким почуттям переваги - вже ви не дозволите застати себе зненацька.

2.Якщо ви вибрали другий варіант, то ви - м'яка, терпима і гнучка людина. З вами легко ладити і колеги завжди можуть знайти у вас розраду і підтримку. Ви не любите шуму і суєти, готові поступитися головною роллю і надати підтримку лідеру. Ви завжди опиняєтеся в потрібний час в потрібному місці. Іноді ви здаєтеся нерішучою, але ви здатні відстоювати переконання, в яких твердо впевнені.

3.Якщо ви вибрали третій варіант, то ви вмієте швидко приймати рішення і швидко (хоча і не завжди правильно) діяти. Ви авторитарна людина, готові прийняти на себе головну роль в будь-якій справі. У підготовці та проведенні серйозних заходів можливі конфлікти, так як в стосунках з колегами ви можете бути наполегливими і різкими, вимагаєте чіткості і відповідальності.

4.Якщо ви вибрали четвертий варіант, то ви людина, здатна до нестандартного мислення, новаторських ідей. До колег ви ставитеся як до партнерів по грі і можете образитися, якщо вони грають не за вашими правилами. Ви завжди готові запропонувати кілька оригінальних ідей для вирішення тієї чи іншої проблеми.

Вправа «Галоші щастя»

Матеріали: «галоші щастя» (ігровий елемент, звичайні гумові галоші, бажано великого розміру з веселим дизайном), картки з ситуаціями (Додаток 3).

Інструкція. Я хочу запропонувати вам пограти в гру, яка називається «Галоші щастя». У Андерсена є казка з такою назвою. У цій казці феї подарували на день народження калоші щастя, які вона вирішила віддати людям, щоб ті стали щасливішими. Людина, яка одягала ці калоші, ставала найщасливішою людиною. Галоші виконували всі її бажання, вона могла перенестися в будь-який час або епоху. Отже, я пропоную вам взути ці калоші і стати щасливою людиною. Я також буду зачитувати вам різні ситуації, а ваше завдання - надівши ці галоші, знайти в ситуації, запропонованої вам, позитивні сторони. Іншими словами, подивіться на ситуацію очима щасливої ​​людини-оптиміста. Учасники гри, надівши «галоші щастя», відповідають на запропоновану ситуацію в позитивному настрої. Тому, хто не може дати позитивну відповідь, решта учасників гри допомагають, пропонуючи свої варіанти.

 Ситуації:

  • Директор відчитав вас за погано виконану роботу.
  • Вам дали велику кількість дітей в групу, які ходять всім складом.
  • На роботі затримали зарплату.
  • По дорозі на роботу ви зламали каблук.
  • Більшість ваших учнів вихованців показали слабкі результати моніторингу.
  • Ви раптово захворіли.
  • Ви потрапили під скорочення.

Рефлексія. Чи важко було знайти позитивні сторони в ситуаціях? Що ви зрозуміли для себе?

Вправа «Малювання на одному диханні»

Малювання одним розчерком, при якому художник не відриває олівця від поверхні листа - це не тільки захоплююча гра, але і неймовірно корисне заняття для тренування фантазії та образного мислення, а також дрібної моторики.

Дорослим теж не варто нехтувати таким заняттям, адже воно не тільки прекрасно розслабляє, але і синхронізує роботу правого і лівого півкуль головного мозку, активізує Ваше творче начало, а адже погодьтеся - воно непогано допомагає в житті.

Вправа «Добра чарівниця»

Хочу попросити вас стати добрими чарівницями для когось. Подумайте, яку одну хорошу справу ви можете зробити для іншого в найкоротший час, щоб комусь стало легше, було приємно, щоб світ трішечки став кращим.

Запишіть її на листочку щоб не забути, і постарайтесь виконати найближчим часом.

Рефлексія.

« повернутися до списку новин

 

ЕЛЕКТРОННА ЧЕРГА В САДОК!

Святковий календар. Спілкуємося українською мовою

 

 

Логін: *

Пароль: *